Η ΠΕΔΙΑΔΑ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ

ΚΑΝΤΕ ΤΟ FORUM ΔΙΚΟ ΣΑΣ, ΓΙΝΕΤΕ ΕΝΕΡΓΑ ΜΕΛΗ, ΕΚΦΡΑΣΤΕ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΑΣ ΕΛΕΥΘΕΡΑ, ΑΝΟΙΞΤΕ ΝΕΑ ΘΕΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΑ TOPIC ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΟΥΝ. ΝΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΜΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ!!!

Ωρα

Πρόσφατα Θέματα

» Τιτάνες- Τιτανίδες
Ιστορικό της πόλης των Ιωαννίνων EmptyΔευ Αυγ 06, 2012 4:38 pm από makisma

» Ερμής
Ιστορικό της πόλης των Ιωαννίνων EmptyΔευ Αυγ 06, 2012 4:36 pm από makisma

» Η Ιστορία της Βορείου Ηπείρου έως σήμερα (σύντομα)
Ιστορικό της πόλης των Ιωαννίνων EmptyΤετ Αυγ 01, 2012 11:17 pm από makisma

» Fantastic Forum - Νέο Φόρουμ! fantastic-forum.info
Ιστορικό της πόλης των Ιωαννίνων EmptyΣαβ Μαρ 17, 2012 5:33 pm από kwnos100

» Τεχνολογικό φόρουμ και βοήθεια πάνω στους υπλογιστές
Ιστορικό της πόλης των Ιωαννίνων EmptyΣαβ Μαρ 17, 2012 5:31 pm από kwnos100

» 20 Ιουλίου
Ιστορικό της πόλης των Ιωαννίνων EmptyΠεμ Σεπ 01, 2011 4:41 am από noname

» 19 Ιοιυλίου
Ιστορικό της πόλης των Ιωαννίνων EmptyΠεμ Σεπ 01, 2011 4:36 am από noname

» 18 Ιουλίου
Ιστορικό της πόλης των Ιωαννίνων EmptyΔευ Ιουλ 18, 2011 6:03 am από noname

» 17 Ιουλίου
Ιστορικό της πόλης των Ιωαννίνων EmptyΚυρ Ιουλ 17, 2011 5:25 am από noname

Χρήσιμα. Κάντε ένα click

Ρίξε κι εδώ μια ματιά! Πάτησέ το

Blogger Tips and Tricks
Favorite Blogger Templates

Εργαλεία για το Pc σας

εορτολόγιο

τα πρωτοσέλιδα των ελληνικών εφημερίδων

Programma tv

total on line

Επισκέψεις

Website counter

    Ιστορικό της πόλης των Ιωαννίνων

    noname
    noname
    Admin

    Αριθμός μηνυμάτων : 508
    Points : 1501
    Reputation : 2
    Ημερομηνία εγγραφής : 04/07/2010

    Ιστορικό της πόλης των Ιωαννίνων Empty Ιστορικό της πόλης των Ιωαννίνων

    Δημοσίευση  noname Την / Το Πεμ Ιουλ 22, 2010 4:34 am

    Ιστορικό της πόλης των Ιωαννίνων


    Μια πόλη που το ξεκίνημά της δεν είναι χρονικά ακριβώς προσδιορισμένο από γραπτές μαρτυρίες. Η ετυμολογία του ονόματός της επίσης έχει δύο ερμηνείες. Αποδίδεται σε κάποιον Ιωάννη, πρώτο οικιστή, ή στο μοναστήρι του Άη Γιάννη στην παλιά πόλη. Πρώτη γραπτή πηγή ο ιστορικός Προκόπιος στο έργο του “Περί κτισμάτων” αναφέρει την ίδρυση της πόλης το 527 μ.Χ. από τον Ιουστινιανό με την υποχρεωτική μεταφορά των κατοίκων της παλιάς Εύροιας της Θεσπρωτίας και την εγκατάστασή τους στη χερσόνησο, όπου σήμερα βρίσκεται το κάστρο της, αναγνωρίζοντας τη στρατηγική σπουδαιότητα της περιοχής. Το όνομα Ιωάννινα καταγράφεται το 879 μ.Χ στη Σύνοδο της Κωνσταντινούπολης, στην οποία αναφέρεται ότι έλαβε μέρος ο επίσκοπος Ζαχαρίας εξ Ιωαννίνης. Ιωάννινα και Ιωαννίνη ταυτίζονται. Το 1081 ο Νορμανδός Βοημούνδος κατέκτησε και οχύρωσε περισσότερο την πόλη. Το 1204 μ.Χ. ο Μιχαήλ Άγγελος Κομνηνός ιδρύει το Δεσποτάτο της Ηπείρου με πρωτεύουσα την Άρτα, κύριος ρυθμιστής της κατάστασης όμως στην περιοχή γίνεται η αριστοκρατία των Ιωαννίνων. Αρχίζει έτσι μια περίοδος ακμής για τα Γιάννενα, που συνεχίστηκε και μετά τη δολοφονία (1318) του τελευταίου Δεσπότη της Δυναστείας των Αγγέλων Κομνηνών, Θωμά του Α΄. Με το πέρασμα του Δεσποτάτου στην κυριαρχία του βυζαντινού Αυτοκράτορα Ανδρονίκου Β΄, μια σειρά προνόμια (οικονομικά –διοικητικά -εκκλησιαστικά) δίνουν μεγαλύτερη ώθηση στην ακμή της. Η γιαννιώτικη αριστοκρατία συνεχίζει να είναι ο κύριος ρυθμιστής της κατάστασης και κατά την περίοδο της διοίκησης της περιοχής από ξένους ηγεμόνες, όπως το Σέρβο Θωμά Πρελούμπο (1367-1384) και τους Ιταλούς Ιζαού Μπουεντελμόντι(1385-1411) και Κάρολο Α΄ Τόκκο (1411-1421).
    Στο μεταξύ στην περιοχή έχει κάνει την εμφάνισή του ένας νέος κίνδυνος, ο Τουρκικός. Έτσι, στη διάρκεια της ηγεμονίας του Καρόλου Β΄, οι άρχοντες και ο Μητροπολίτης αποφασίζουν να παραδώσουν την πόλη στο Σινάν Πασά το 1430, με σημαντικά όμως ανταλλάγματα (απαραβίαστο της εκκλησίας, διατήρηση των τιμαρίων, μη εγκατάσταση των Τούρκων στο κάστρο κ.ά.)
    Στα 1611 εκδηλώνεται η επανάσταση του επισκόπου Τρίκκης και Σταγών Διονυσίου του Φιλοσόφου, που ήταν και η πρώτη σημαντική προσπάθεια απαλλαγής από τον τουρκικό ζυγό στον ελλαδικό χώρο. Η εξέγερση αυτή είχε ως συνέπεια την κατάργηση των παραπάνω προνομίων, έστω κι αν η καταστολή της έγινε με τη βοήθεια των αρχόντων της πόλης. Οι Τούρκοι εγκαταστάθηκαν στο κάστρο καίγοντας και καταστρέφοντας χριστιανικά κτίσματα, ο Διονύσιος γδάρθηκε ζωντανός.
    Άρχισε έτσι η εξάπλωση της πόλης στον γύρω από το κάστρο χώρο. Σιγά-σιγά δημιουργείται μια ισχυρή αστική τάξη, έμποροι βιοτέχνες (βυρσοδέψες και ασημουργοί κυρίως). Η πόλη γίνεται μεγάλο εμπορικό κέντρο, με συναλλαγές που φτάνουν μέχρι τα εμπορικά ευρωπαϊκά κέντρα της εποχής. Οι γιαννιώτες έμποροι ιδρύουν μεγάλους οίκους στη Βενετία, Λιβόρνο, Βιέννη κλπ.
    Η μεγάλη οικονομική άνθηση είχε ως αποτέλεσμα την πνευματική ανάπτυξή της. Βέβαια, τα Γιάννενα είχαν καθιερωθεί ως πνευματικό κέντρο της περιοχής πολύ νωρίτερα. Ήδη από τους χρόνους του Δεσποτάτου της Ηπείρου ως το 1642 λειτουργούσε στο νησί της λίμνης η σχολή των Φιλανθρωπινών, στο ομώνυμο μοναστήρι. Στα 1648 νέα σχολή ιδρύει ο Επιφάνειος Ηγούμενος. Το 1677 ιδρύεται από τον Εμμανουήλ Γκιούμα η Μεγάλη λεγόμενη Σχολή, όπου δίδαξε ο Μεθόδιος Αθρακίτης. Μπαλάνειος (1723-1820), Μαρούτσειος 1742-1797), Καπλάνειος (1805-1828) και Ζωσιμαία Σχολή (1828-1929) είναι περιώνυμες σχολές, όπου δίδαξαν μεγάλοι δάσκαλοι του γένους. (Ευγένιος Βούλγαρης, Αθανάσιος Ψαλίδας κ.α.) μαχητικοί απόστολοι του Ελληνικού Διαφωτισμού.
    Στο μεταξύ, από το 1788, κυρίαρχος των Ιωαννίνων είναι ο Αλή Πασάς. Με τις ραδιουργίες του, που δεν γνώριζαν φραγμούς, παραμερίζει τους κυριότερους αντιπάλους του και αποσπά την εύνοια της Πύλης. Σε σύντομο χρονικό διάστημα γίνεται κύριος μιας περιοχής από την Ακαρνανία και τον Όλυμπο ως την Πελοπόννησο. Για την πραγματοποίηση των σχεδίων του, που ήταν η δημιουργία ανεξάρτητου Ελληνοαλβανικού κράτους, στηρίζεται κυρίως στο ελληνικό στοιχείο, φορέα των νέων ιδεών του Διαφωτισμού και της Γαλλικής Επανάστασης. Η περίοδος της ηγεμονίας του Αλή (1788-1822), συμπίπτει με το αποκορύφωμα της οικονομικής και πνευματικής ακμής της πόλης. “Γιάννενα…πρώτα στ' άρματα στα γρόσια και στα γράμματα” αναφέρει το λαϊκό δίστιχο. Η αυλή του Αλή γίνεται πόλος έλξης όχι μόνο για τα ανήσυχα πνεύματα της εποχής (Οικονόμου –Νούτσος – Κωλέττης -Βηλαράς), αλλά και για τους μελλοντικούς στρατιωτικούς ηγέτες της επαναστατημένης Ελλάδας (Γ. Καραϊσκάκης –Οδυσσέας Ανδρούτσος κ.α). Τα φιλόδοξα σχέδια του Αλή έγιναν γνωστά στην Πύλη. Ήδη, στα 1820 ο Σουλτάνος Μαχμούτ Β΄ κήρυξε τον Αλή ένοχο εσχάτης προδοσίας. Ο Ισμαήλ Πασάμπεης, άσπονδος εχθρός του Αλή, απέτυχε στην προσπάθεια του να τον εξοντώσει. Ό,τι δεν κατάφερε ο προηγούμενος το πέτυχε ο Χουρσίτ Πασάς, το Γενάρη του 1822, αποκεφαλίζοντας τον στο νησί των Ιωαννίνων. Η πτώση της ηγεμονίας του Αλή σημαδεύει και μια σύντομη περίοδο παρακμής για τα Γιάννενα. Η αποκατάσταση των καταστροφών , που προξενήθηκαν από τη σύγκρουση, είναι πολύ γρήγορη και τα Γιάννενα ξαναβρίσκουν την οικονομική και πνευματική τους θέση. Το 1852 η πόλη αριθμεί 22.000 κατοίκους, έχει 70 εργαστήρια γουνοποιίας και 2000 εργατοτεχνίτες απασχολούνται σε αυτά. Μετά την πυρκαγιά του 1869 η πόλη ανοικοδομήθηκε. Σημάδια αυτής της εποχής τα διαπιστώνει ο επισκέπτης μέχρι και σήμερα.
    Η πραγματική όμως νέα περίοδος της μακρόχρονης ιστορίας της αρχίζει με την απελευθέρωσή της από τον Ελληνικό Στρατό στις 21 Φλεβάρη του 1913 και την προσάρτηση της Ηπείρου στην Ελλάδα.
    Το 1928 ο τουρκικός πληθυσμός έχει εγκαταλείψει οριστικά την πόλη. Τη δεκαετία του 1940 η πόλη δοκιμάζεται σκληρά από τη γερμανοϊταλική κατοχή και τον εμφύλιο πόλεμο που ακολούθησε. Η νέα πνοή αρχίζει τη δεκαετία του 1960.
    Σ΄ αυτό συνετέλεσε και η ίδρυση του Πανεπιστημίου που άλλαξε τους ρυθμούς της πόλης. Εκσυγχρονίζεται το εμπορικό κέντρο, ζωντανεύουν τα εργαστήρια, αναπτύσσεται αξιόλογη πνευματική και πολιτική κίνηση.


    Πηγή: 6dim-ioann.ioa.sch.gr

      Η τρέχουσα ημερομηνία/ώρα είναι Σαβ Νοε 23, 2019 5:59 am